tweede week op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Anne Haan - WaarBenJij.nu tweede week op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Anne Haan - WaarBenJij.nu

tweede week op Curacao

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Oktober 2012 | Curaçao, Willemstad

Alweer 2 weken op Curacao en het voelt als ik er al veel langer ben.

Afgelopen maandag voor het eerst in de zorg gestaan, wat een omschakeling in vergelijking met Nederland.

verschillen met Nederland
Waar je in Nederland nauwelijks meer 6 persoonskamers hebt, heb je hier alleen maar 6 persoonskamers.
Nederland in de zorginstellingen klimaatbeheersing/airco, hier op Curacao alleen in de zusterpost airco op de zalen alleen ventilatoren. (kortom ontzettend warm het zweet loopt al in straaltjes over je rug wanneer je de waskommen klaar zet.
Waar in Nederland je word geleerd dat je 2 waskommen, 2 washandjes en 2 handdoeken, Op Curacao 2 kommen 1 washand en 1 handdoek wil j een extra washand kijken ze je raar aan.
Nierbekkentjes zijn hier nog ouderwets van metaal en moeten gesopt worden.
Privacy is zeer belangrijk in Nederland, hier mag je blij zijn als je genoeg bedgordijnen hebt om de romp en bovenlichaam af te schermen.
Oja en nog een groot verschil familie moet hier zorgen voor handdoeken en beddengoed. Soms is dat er niet en dan liggen die arme mensen op alleen een steeklaken (dan heb je het idee dat je in een derde wereld land bent beland)
Oja ik train flink me armen hier als ik aan het werk. Ze hebben hier namelijk nog niet de mooie elektrische tillift die wij in Nederland kennen maar eentje waar je aan de hendel moet trekken en zo je patient uit bed takelt.
Helaas zijn de technieken hier nog niet zo ver om alle mensen uit bed te halen. Waar je in Nederland veel aangepaste liften en rolstoelen hebt, heb je die hier niet en zo zijn er mensen die al 8 jaar op bed liggen omdat ze niet de materialen hebben om ze uit bed te halen.

Wat wel leuk is dat hier ook de gespecialiseerde zorg in de verpleeghuizen kan. Zo heeft Betesda 4 bedden voor Dialyse patienten om gespoeld te worden. Waar in Nederland dat over het algemeen alleen in dialyse centra's gebeurd. Het is dus ook nog zeer leerzaam.

De afgelopen week heb ik dus op maandag en dinsdag in de zorg gestaan draaide mee op een somatische afdeling wat inhoud dat de bewoners lichamelijk een probleem hebben maar het hoofd nog prima functioneert.
Het was qua indeling en werkzaamheden niet zo een verschil wat het vooral anders maakt is dat de mogelijkheden veel minder zijn dan in Nederland.
Ik heb een aantal bewoners mogen verzorgen en alvast een beetje verpleegtechnische handelingen kunnen doen zoals een PEG-sonde (een voedingssonde die in je buik zit) verzorgen. Verder heb ik bij 2 dialyse patienten de controles van bloeddruk en pols kunnen doen (hier kennen ze geen elektrische bloeddrukmeter dus ouderwets op de hand de bloeddruk meten en pols tellen.

Nationale Feestdag 10-10-'10
Woensdag had ik onverwachts een vrije dag want ik had helemaal niet aan gedacht dat het een feestdag was tot ik hoorde dat ik niet hoefde te komen, eerst snapte ik het niet maar later drong het tot me door.
Maar omdat ik lekker vrij had kon ik even lekker met me mama skypen. 's Middags was ik gezellig met Bianca naar het strand geweest.

donderdag weer gewoon gewerkt om 8 uur paraat voor het ontbijt project op de psychogeriatrie (de afdeling voor bewoners met alzheimer of andere psychischestoornis) na het ontbijt project gewandeld met een 99 jarige dame die uitbraak neigingen had. Na mijn wandeling nog met een mw. gekleurd en mogen genieten van hoe de mw. genoot van de aandacht. ( dit word denk ik mijn favoriete mw. een bijzondere mw. die eigenlijk te weinig aandacht en activiteit krijgt en door mijn aandacht weer gaat lachen. Oja en er is een meneer die alleen maar wil eten als ik zijn hand vasthoud dus dat wel grappig.
's middags was ik lekker vrij en heb ik niet veel gedaan.

Vrijdag was een zeer drukke dag met Bianca. eerst gingen we naar de wasstraat waar dan leuke antiliaanse jongens je auto gaan wassen waar jij dan op je stoeltje naar kan kijken. Na de wasstraat gingen we naar Wereldstage om voor trip uniek te betalen want volgend weekend gaan we naar de leuke en mooie onbekende plekjes van Curacao. Na de kas van wereldstage dus gevuld te hebben gingen we door naar Willemstad om wat te eten en voetbal te kijken. Maar het ging ontzettend regenen dus ons schuiladres de Starbucks waar ik een heerlijke white choclat mocha coffee dronk. Maar droog werd het nog niet dus toen maar door de regen naar het Wilhelmina cafe gelopen met een overtocht met de pont want de pontjesbrug was open.
Maar uiteindelijk bij Wilhelmina cafe gekomen waar we lekker geluncht hebben en de verrichtingen van het Nederlands elftal hebben kunnen volgen. Toen was het naar huis douchen en wat netter aankleden want de dames( Bianca, Sabine en Anne) gingen uit eten bij Zambezi een Afrikaans restaurant waar ik heerlijke struisvogel heb gegeten (het was superrr lekker maar kan de smaak niet zo goed beschrijven)

En toen was het zaterdag ochtend. Na even met thuis gesproken te hebben ging ik naar de stad waar ik met Joel van de kerk had afgesproken we hebben gezellig gepraat en waarschijnlijk gaat hij me maandag aan een hoge piet van christelijk Curacao voorstellen, zodat we kunnen onderzoeken op welk vlak we kunnen in stappen om een nieuwe kerk te starten. Het is vooral we willen niet een kerk starten om een kerk te starten maar een om echt een bijdrage te leveren aan wat de locale bevolking nodig heeft.
Ik ben heel benieuwd naar hoe het gaat lopen.

kortom ik heb weer een hoop beleefd deze week.
tot volgende week
Dikke knuffel Anne

• 13 Oktober 2012 - 21:34

Oma En Opa Den Haan:

Zo te lezen heb je het in de eerste plaats naar de zin en dat is heel fijn. Daarbij doe je heel veel ervaring op want zoals te lezen is leven wij hier in de luxe. Leuk dat je een paar vriendinnen hebt met wie je leuke dingen onderneemt en naast het werken ook de ontspaning opzoekt. Anne, nogmaals, heel fijn dat het je goed gaat en we zien uit naar komende berichten. Je oma en opa.